MFR STUDIO

studio puitis jalanan
 
IndeksFAQPencarianPendaftaranAnggotaGroupLogin

Share | 
 

 lepas gian melukis!-semuanya percuma!

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Mon May 07, 2007 2:38 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu May 17, 2007 11:36 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
pokjak



Jumlah posting : 17
Registration date : 16.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Fri Jun 15, 2007 6:23 pm

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
pokjak



Jumlah posting : 17
Registration date : 16.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Mon Jun 18, 2007 2:15 pm

haram makan ramen!!
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Sat Aug 04, 2007 9:08 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Sat Aug 04, 2007 9:10 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Tue Aug 07, 2007 9:44 pm


Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Aug 09, 2007 12:31 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Aug 09, 2007 1:45 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
anang



Jumlah posting : 3
Registration date : 16.01.08

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Jan 17, 2008 9:37 am

Assalamualaikum, sy org baru kat sini. Harap dpt bg tunjuk ajar.
Tumpang lalu yer... teringin nak melukis gak walaupun tade la cantik sgt

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Jan 17, 2008 5:41 pm

anang wrote:
Assalamualaikum, sy org baru kat sini. Harap dpt bg tunjuk ajar.
Tumpang lalu yer... teringin nak melukis gak walaupun tade la cantik sgt


oh cantiklah tu. sekurang2nya lagi cantik dari aku lukis. aku cincai je.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
JamZ



Jumlah posting : 9
Age : 31
Localisation : Bilik Aku
Registration date : 17.01.08

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Jan 17, 2008 7:46 pm

Mampu tengok je Smile
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.ammiralmujahid.esasterawan.net
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Tue Apr 01, 2008 1:03 pm

JamZ wrote:
Mampu tengok je Smile

tipulah blaja doktor tak reti lukis.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
fuad3s



Jumlah posting : 4
Age : 26
Registration date : 22.04.08

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Tue Apr 22, 2008 2:56 pm

mfr wrote:
JamZ wrote:
Mampu tengok je Smile

tipulah blaja doktor tak reti lukis.

haah.. mase skolh dulu nak blaja bio, 1st ckgu kate mesti pndai lukis2.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
azz arhazza



Jumlah posting : 2
Age : 31
Registration date : 09.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Fri Jul 11, 2008 1:09 am

fuad3s wrote:
mfr wrote:
JamZ wrote:
Mampu tengok je Smile

tipulah blaja doktor tak reti lukis.

haah.. mase skolh dulu nak blaja bio, 1st ckgu kate mesti pndai lukis2.



jadi dokter kena pandai lukis erk... Shocked Shocked Shocked
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://azzmusir.blogspot.com/
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Sun Jul 13, 2008 12:36 am

pandai lukis dengan lukis cantik berbeza.

hal ini sama dengan pandai tulis dengan tulis cantik.

dan kita tahu doktor tak reti tulis cantik-cantik, tapi doktor mesti kena tahu tulis.

begitu juga doktor kena pandai lukis, sebab asas kedoktoran perlu asas biologi. tipulah kalau belajar biologi kalau tak melukis. dan tipulah kalau orang yang tak belajar biologi boleh mohon belajar jadi doktor (ambik medicine).
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
blackredsir



Jumlah posting : 6
Registration date : 07.04.09

PostSubyek: Hukum melukis   Tue Apr 07, 2009 1:18 am

Afwan tuan-tuan semua. Tahukah kita bahawa hukum melukis manusia dan binatang adalah haram. Demikianlah yang difahamkan dari hadith-hadith Nabi s.a.w dan demikianlah fatwa para ulama. Tiada pernah kami dapati khilaf dalam masalah ini.

Maaf, ini setakat tanggungjawab saya untuk menegur. Untuk keterangan mengenai dalil-dalilnya silihlah rujuk ke link di bawah ini

http://islamqa.com/en/ref/39806
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
mfr



Jumlah posting : 295
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Mon Apr 27, 2009 11:05 am

saya mengajak tuan blackredsir untuk berforum di alfikrah.net di bawah tajuk yang sama. saya perhatikan tuan memegang fatwa bin baz maka tentunya tuan bermanhaj salafi.

ini linknya:
http://al-fikrah.net/ForumsPro/viewtopic/t=4747.html

di situ berkumpul semua jenis salafi semalaysia dan seantero dunia yang menggunakan bahasa melayu. selamat berforum dan berkongsi ilmu manhaj salafiyyah wal tajdid wal sunnah wal hakiki.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://contengmfr.blogspot.com/
mna5799



Jumlah posting : 2
Registration date : 18.07.09

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Sat Jul 18, 2009 8:47 am

Hukum melukis gambar bergantung kepada gambar yang dilukis dan tujuan ia dilukis. Perinciannya adalah seperti berikut;

a) Jika yang dilukis itu adalah gambar-gambar Tuhan yang disembah selain Allah seperti patung-patung berhala dan sebagainya, pelukisnya adalah kafir. Lukisan sebeginilah yang diancam dengan siksaan oleh Allah sebagaimana sabda Nabi s.a.w.;

إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَاباً يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُصَوِّرُونَ
“Sesungguhnya manusia yang paling berat siksaannya di akhirat ialah para pelukis”. (Riwayat Imam Muslim).

Berkata Imam at-Tabari; “Pelukis yang dimaksudkan di sini ialah orang yang melukis Tuhan yang disembah selain Allah…”.

b) Diharamkan juga melukis dengan tujuan untuk menandingi ciptaan Allah, iaitu merasakan diri dapat mencipta dan membuat rekaan sebagaimana ciptaan Allah. Hal ini kembali kepada niat pelukis itu sendiri. Pelukis sebegini juga diancam dengan siksaan yang berat oleh Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya;

أَشَدُّ النَّاسِ عَذَاباً عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقيَامَةِ، الَّذِينَ يُضَاهُونَ بِخَلْقِ اللهِ
“Sesungguhnya manusia yang paling berat siksaannya di hari kiamat ialah orang-orang yang melakukan sesuatu untuk menandingi ciptaan Allah”. (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari ‘Aisyah r.a.)

c) Diharamkan juga melukis gambar malaikat, para Nabi dan para sahabat iaitu orang-orang yang dimuliakan di sisi agama kerana dikhuatiri lukisan gambar mereka akan menjatuhkan kemuliaan mereka di samping berlakunya pemalsuan kerana tidak ada seorang pun yang hidup hari ini yang pernah melihat mereka.

d) Diharamkan juga melukis gambar tokoh-tokoh yang kufur, zalim atau fasik seperti pemimpin-pemimpin yang menentang Islam, memusuhi Syari’at Allah, penyanyi-penyanyi atau pelakon yang mendorong manusia kepada maksiat, memuja kebatilan dan sebagainya. Melukis gambar mereka merupakan pemujaan terhadap mereka sedangkan mereka adalah orang-orang yang dibenci oleh agama.

e) Diharamkan juga melukis gambar-gambar yang mendedahkan aurat, berunsur lucah dan menggairahkan nafsu dan sebagainya lagi yang dilarang oleh Syarak.

Kesimpulan, diharamkan melukis gambar-gambar yang menyalahi agama dan mengandungi unsur-unsur yang dilarang oleh Syari’at termasuk yang mendorong manusia kepada kekufuran, syirik, maksiat dan munkar. Adapun selainnya yang jauh dari perkara-perkara di atas, maka ia tidaklah diharamkan.

Sebenarnya, para ulamak mempunyai pelbagai pandangan dalam masalah melukis ini terutamanya jika objek yang dilukis itu adalah makhluk-makhluk bernyawa iaitu manusia dan binatang. Pandangan yang saya kemukakan di atas ialah pandangan yang ditarjih oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam. Teruskan niat baik saudara untuk berdakwah melalui lukisan komik itu dengan menjaga batasan-batasan yang digariskan di atas.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam, hlm. 103-106.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
admin
Admin


Jumlah posting : 56
Registration date : 06.05.07

PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Thu Dec 03, 2009 1:36 am

Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://mfrstudio.board-realtors.com
Sponsored content




PostSubyek: Re: lepas gian melukis!-semuanya percuma!   Today at 1:48 pm

Kembali Ke Atas Go down
 
lepas gian melukis!-semuanya percuma!
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
MFR STUDIO :: SENI :: FOTO/LUKISAN-
Navigasi: